Aktywny Samorząd


logo aktywny samorząd


Pomoc w kontynuowaniu rehabilitacji w formie wentylacji domowej

(dodatek do energii elektrycznej)

Informujemy, że w 2025 roku kontynuujemy realizację programu „Aktywny samorząd” w Obszarze E ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych – dodatek do energii elektrycznej. Jest to dodatek na pokrycie kosztów opłaty za energię elektryczną w formie refundacji  kosztów związanych ze zwiększonym zużyciem energii w związku ze stałym, intensywnym korzystaniem z koncentratora tlenu lub respiratora.

 Środki na dofinansowanie energii elektrycznej możesz uzyskać, jeśli jesteś:

 Wysokość pomocy wynosi 100 zł miesięcznie.

Okres objęty refundacją kosztów opłaty za energię nie może być dłuższy niż 6 miesięcy (600 zł) i krótszy niż 3 miesiące (300 zł).

Jeśli złożysz wniosek w styczniu, możesz uzyskać dodatek za 6 minionych miesięcy – od lipca do grudnia 2024 roku. Refundacja poniesionych kosztów może obejmować 180 dni przed złożeniem wniosku.

Wniosek złożysz bez wychodzenia z domu w Systemie Obsługi Wsparcia (SOW).

Co musisz zrobić

 Złóż wniosek w Systemie Obsługi Wsparcia (SOW): https://sow.pfron.org.pl  

  1. Zaloguj się lub, jeśli nie masz konta, zarejestruj się w systemie Instrukcję, jak założyć konto, znajdziesz tutaj: Wszystko o Systemie Obsługi Wsparcia (SOW) - portal informacyjny SOW
  2. W ramach obszaru E programu Aktywny samorząd wybierz odpowiedni wniosek.
  3. Wypełnij wniosek i dołącz załączniki. Szczegóły znajdziesz w sekcji Co musisz przygotować.

Nie zapomnij, aby we wniosku:

  1. Podpisz wniosek za pomocą:

Wniosek możesz też wypełnić w systemie SOW, a następnie go pobrać, wydrukować i podpisać ręcznie. Taki wniosek wraz z kopiami załączników zanieś do Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Olecku: ulica Gołdapska 23, parter budynku. 

Wniosek możesz złożyć:

Co musisz przygotować

Zaświadczenie może być: 

 Zadanie jest realizowane w Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie w Olecku przy ul. Gołdapskiej 23 (parter budynku). 

Pliki do pobrania:


Nabór wniosków o dofinansowanie w Module II programu „Aktywny samorząd” dotyczących roku akademickiego 2024/2025

Zapraszamy do składania wniosków w ramach programu „Aktywny samorząd” Moduł II – pomoc w uzyskaniu wykształcenia na poziomie wyższym (adresowana do osób ze znacznym, umiarkowanym lub lekkim stopniem niepełnosprawności, pobierających naukę w szkole wyższej, szkole policealnej lub kolegium, a także do osób mających przewód doktorski otwarty poza studiami doktoranckimi).

Termin składania wniosków: do dnia 10.10.2024 r. (dla wniosków dotyczących roku szkolnego/akademickiego 2024/2025).


Nowa forma wsparcia w programie „Aktywny samorząd”:

dodatek do energii elektrycznej dla osób korzystających
z koncentratora tlenu lub respiratora

Decyzją Pełnomocników Zarządu PFRON z dnia 2 sierpnia 2024 r. wprowadzono zmiany w dokumencie pn. „Kierunki działań (…)” w 2024 r., które umożliwiają realizację nowej formy wsparcia w ramach programu „Aktywny samorząd”: Obszar E – pomoc w kontynuowaniu rehabilitacji w formie wentylacji domowej.

Cel realizacji nowego zadania w programie „Aktywny samorząd”:
zwiększenie niezależności oraz szans na aktywizację społeczną i zawodową osób z niepełnosprawnością poprzez poprawę dostępności do wentylacji domowej.

Realizator programu: samorząd powiatowy właściwy dla miejsca zamieszkania Wnioskodawcy (PCPR).

Środki na dofinansowanie energii elektrycznej może uzyskać:
osoba posiadająca stopień niepełnosprawności (w przypadku osób do 16 roku życia - orzeczenie o niepełnosprawności), która korzysta z koncentratora tlenu lub respiratora w ramach świadczenia udzielanego przez ośrodek domowego leczenia tlenem lub ośrodek wentylacji domowej, tj. pod opieką zespołu długoterminowej opieki domowej dla pacjentów wentylowanych mechanicznie lub pod opieką poradni/ośrodka/ zespołu domowego leczenia tlenem.

Wniosek możesz złożyć:

Wniosek składa się w Systemie Obsługi Wsparcia finansowanym ze środków PFRON (SOW): https://sow.pfron.org.pl/ 
W przypadku pytań dotyczących korzystania z systemu SOW jest możliwość kontaktu telefonicznego i mailowego: 
bezpłatna Infolinia dostępna w dni robocze w godzinach 9.00 – 17.00 numer 800 889 777 lub e:mail sow@pfron.org.pl

Termin złożenia wniosku:

Przedmiot pomocy:

Wysokość pomocy: 100 zł miesięcznie. Zrefundować można koszty poniesionen od dnia 1 lipca 2024 r. Okres objęty refundacją kosztów opłaty za energię nie może być dłuższy niż 6 miesięcy (600 zł) i krótszy niż 3 miesiące (300 zł).
Przykładowo:

Jak często można składać wniosek?

Wniosek i załączniki:

Zaświadczenie może być:

Wnioskodawca nie musi: